Als een boomerang..
05/04/2016
We zaten bij elkaar om een besluit te nemen. Eerst hadden we een verkenning gedaan, demo’s bekeken en de mogelijkheden goed doorlopen. En nu waren we zover: een besluit. Want inmiddels lukt het ons nauwelijks meer relatiebeheer en sales in Excel te doen. Als groeiend bedrijf stappen we eindelijk over naar een professioneel CRM systeem.
Maar dan toch de twijfel.. Excel kost niets en een CRM pakket toch al gauw een flink bedrag per maand. En wat levert dat ons eigenlijk op? Gaan we er meer klanten door krijgen? Winnen we tijd en zo ja, hoeveel tijd dan?
En ieder pakket heeft net een andere invalshoek dan de zelfgeknutselde database in Excel. Waar laten we onze specifieke categorieën en opmerkingen straks?
Nu zijn we zelf een bedrijf dat opleiders begeleidt bij de implementatie van onze cursussoftware. Ee pakket voor cursusplanning en communicatie. Hoe vaak hebben we niet al hun vragen beantwoord, hun twijfels besproken, ervaringen gedeeld en enthousiaste uitroepen gehoord? Hoe vaak hebben we ook niet gezegd dat digitaliseren soms een stukje vrijheid kost maar dat de tijd en rust die erdoor vrijkomt zoveel meer vrijheid geeft?
Als een boomerang komen onze adviezen terug, alleen klinken ze opeens een stuk minder makkelijk om te omarmen.
Want ons salesproces is toch uniek en alle uitzonderingen willen we toch blijven maken? Nee dus, want daardoor is het Excel niet meer te openen (log, langzaam!) en registeren we van alles wat we eigenlijk niet gebruiken (het lijkt wel de zolder thuis). Er is, ervaren we, best goed nagedacht over het proces in het CRM pakket. Meer focus door het pakket, levert ons meer focus in ons proces op.
En als we dan eindelijk even durven loslaten wat we hebben en onbevangen naar het pakket kijken, zijn we om. Wij zijn uniek, ons salesproces niet. Het besluit is genomen.