top of page

"Hier & nu"

15/02/2016

 

Waar ik een cursus voor zou moet volgen, dat gaat mijn 10 jarige dochter van nature fantastisch af: leven in het moment. Zij heeft geen mindfulness, yoga of meditatie nodig gehad om in het hier en nu te zijn.

 

Topo toets? Pas overmorgen, nu niet belangrijk. Verjaardag van vriendin, op de dag zelf is een cadeautje kopen prima op tijd. Vergeten om voor het donker binnen te zijn? Tja, ik was zo lekker aan het spelen.. Tas? Die ligt vast nog op het schoolplein óf nog bij die vriendin.

 

Ik omring mezelf daarentegen met ‘to do’ lijsten en planningen die steeds langer worden, met mijn eigen taken en zaken waaraan ik dochter lief moet herinneren. Een takenlijst in de google mail, notities in mijn telefoon, en soms een verdwaalde krabbel op een los papier. Het afvinken geeft vaak een kortstondig voldaan gevoel., maar duurt nooit lang. Want aan het eind van de lijst… wachten altijd weer nieuwe taken.

 

Het gevoel dat ik in control ben heeft niets te maken met mijn to do lijst, daar ben ik inmiddels wel achter. Natuurlijk helpt een lijstje om overzicht te kunnen krijgen, maar beter werkt het om even achteruit te leunen en van een afstandje naar mijn werk en mijn leven te kijken. Dan worden keuzes duidelijker en heeft de to do lijst niet de regie over mij, maar ik over de lijst.

 

Dat gevoel is precies wat wij alle planners ook willen geven bij hun cursusplanning: dat je in regie bent over je planproces, dat je tijd hebt neemt om achterover te leunen en de planning in zijn geheel te overzien. Want dat geeft een helder overzicht, rust en bespaart je uiteindelijk tijd.

 

Dus in plaats van naar een mindfulness cursus, kijk ik nog eens goed naar mijn dochter en ga even ‘lekker chillen’ om het geheel te kunnen overzien. (nadat ik haar tas gevonden heb natuurlijk...).

 

bottom of page